Home Cases Web-Effects

Web-Effects

Web-Effects maakt het vergelijken van uitjes en locaties om te vergaderen, trouwen en feesten gemakkelijk voor haar bezoekers. Naast de front-end maakten we een CRM systeem op maat waarin zakelijke klanten zélf hun locatie volledig kunnen beheren.
  • Een verouderd platform met duizenden topposities op Google

    Web-Effects is het moederbedrijf van een aantal internationaal succesvolle websites die fungeren als vergelijkingsplatform en leadgenerator voor feest- en vergaderlocaties en uitjes. Hun succes ligt besloten in het transparante mechanisme waarmee zakelijke klanten inzicht hebben in het klikgedrag van bezoekers zodat het rendement meetbaar wordt.

    Ruim tien jaar lang zijn de vergelijkingsplatformen van Web-Effects doorontwikkeld in een custom PHP platform. De technieken waren inmiddels verouderd, dus moest het platform vernieuwd worden om de concurrentie een stap voor te blijven én klanten optimaal de kunnen blijven servicen.

    Het locatieplatform is actief in 5 landen in West-Europa en behaald lokaal hele goede posities in Google Search. Het overgrote deel van het verkeer komt via organisch zoekgedrag waarvoor Google niet betaald wordt. De eerste uitdaging was om de publieke platformen volledig te vernieuwen, maar de posities in Google te behouden, zodat geen verlies van organisch verkeer zou optreden.

    Daarnaast was de omgeving waar de zakelijke klanten die op de platformen adverteren hun locaties kunnen beheren flink verouderd. Deze omgeving was onderdeel van een nog grotere admin waar medewerkers van Web-Effects o.a. de SEO content konden managen. De manier waarop zij de SEO content konden managen en hoe dit tot uiting kwam in de front-end was het gevolg van jarenlang doorontwikkelen en voldeed niet meer aan de hoge eisen die Google tegenwoordig stelt. Ten slotte zat het op maat gemaakte CRM pakket van Web-Effects verweven in de beheeromgeving van het online platform. Door de forse groei die het bedrijf had doorgemaakt was dit praktisch niet meer werkbaar. 

  • Gefaseerde aanpak met minimale impact

    De complexe legacy software in combinatie met goede Google posities vroeg om een gefaseerde aanpak. Om te beginnen stelden we voor om de publieke platformen te vernieuwen zonder wijzigingen aan te brengen in de content. Hierdoor konden we optimaal monitoren wat de effecten op de Google search posities zouden zijn van deze vernieuwing. Ook konden we hierdoor gemakkelijker conclusies trekken over de impact op de conversie van het platform. Concreet betekende dit dat duizenden permalinks, bijbehorende sets aan metadata en pagina teksten identiek zouden moeten blijven aan de situatie voor de vernieuwing.

    De admin zou opgesplitst worden in drie onderdelen, namelijk: het beheergedeelte voor de medewerkers van Web-Effects, het gedeelte waar adverteerders hun eigen advertenties kunnen beheren en een CRM systeem.

    Naast de locatieplatformen heeft Web-Effects ook vergelijkingsplatformen op het gebied van uitjes. Bedrijfsuitjes, uitjes voor kinderen en uitjes voor het gezin, ook actief in verschillende landen in West-Europa. Fase twee van het project is dat deze platformen ook vernieuwd worden. De insteek is dat de platformen op hetzelfde systeem moeten gaan draaien als de locatieplatformen, met een andere branding en content. Besluit de opdrachtgever in de toekomst nog een ander vergelijkingsplatform te lanceren, dan kan dit relatief eenvoudig middels onze oplossing. 

Oplossing

We hadden te maken met grote hoeveelheden content en het behouden van de posities in Google. Door middel van slimme templating engines hebben we Web-Effects in staat gesteld om bij de eerste release van het nieuwe platform met dezelfde content over te gaan naar het nieuwe platform, maar tegelijkertijd de mogelijkheid gecreëerd om daarna op efficiënte wijze nieuwe content toe te voegen en bestaande content te updaten. De templates kennen variabelen die op twee manieren geactiveerd konden worden: 1. doordat de bezoeker bepaalde filters kiest tijdens het zoeken of 2. doordat deze in de URL opgenomen zijn waardoor je via Google op een pre-filtered pagina komt. Hiermee hebben de content marketeers van Web-Effects binnen een mum van tijd tientallen nieuwe relevante landingspagina’s gecreëerd.

Voor de adverteerders hebben we een compleet nieuw dashboard ontworpen wat volledig op zichzelf staat en dus niet meer vast zit aan ‘de rest’ van de admin. Adverteerders kunnen hier alle content wijzigen en ter goedkeuring aanbieden aan de medewerkers van Web-Effects. Daarnaast kunnen ze uitgebreide statistieken, prestaties en offerteaanvragen van hun locaties inzien. Deze prestaties zijn ook via zogenaamde ‘service’ mails te versturen door de medewerkers van Web-Effects naar de adverteerders om zo proactief de prestaties van een advertentie te delen.

Het CRM systeem is voor Web-Effects een belangrijke tool om het relatiebeheer en sales proces te ondersteunen. We hebben het gehele CRM systeem in de eerste instantie vervangen door een bestaande SaaS-oplossing (InSightly). Het voordeel hiervan was dat enerzijds de time-to-market korter werd en anderzijds de investeringsdruk op de organisatie kleiner werd. De bestaande oplossing is later vervangen door een lichtgewicht CRM dat helemaal op maat gemaakt is voor Web-Effects. Het bevat alleen die elementen waarvan uit de ‘InSightly-periode’ bleek dat ze gebruikt werden in de praktijk.

Iemand spreken die de diepte in kan?
Neem contact op met Nick